Lehdistötiedote Kestävä kehitys

Cargotec kutsuu startup-yrityksiä mukaan merenkulun kansainväliseen Rainmaking-ohjelmaan

04.12.2018

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 4. JOULUKUUTA 2018 KLO 16.00

Cargotec aloitti syyskuussa yhteistyön Rainmaking Ltd:n kanssa Trade & Transport Impact -kiihdyttämöohjelman puitteissa. Ohjelma tuo yhteen maailman johtavia yhtiöitä ja innovatiivisia startup-yrityksiä vastaamaan merenkulun, rahtiliikenteen ja logistiikan suurimpiin haasteisiin.

Haku on alkanut, ja Cargotec kutsuu startup-yrityksiä mukaan Rainmaking Trade & Transport Impact -ohjelmaan.

"Meriliikennelogistiikan arvoketju on tehoton, ja me Cargotecissa haluamme parantaa tilannetta. Emme kuitenkaan voi tehdä sitä itse - maailma muuttuu vain yhteistyöllä. Olen innoissani, kun ohjelma nyt konkreettisesti käynnistyy ja lähdemme etsimään siihen kumppaneita", sanoo Cargotecin kehittyvän digitaalisen liiketoiminnan johtaja Tero Hottinen.

Keskeiset tavaravirtojen tehottomuuden parantamiseen liittyvät tekijät ovat älykäs laivoissa ja liikenteessä tapahtuva kuormankäsittely, optimoidut toiminnot satamaterminaaleissa sekä  tehokas ja kestävän kehityksen mukainen tavaravirta. Startup-yritysten ratkaisut voivat liittyä esimerkiksi tekoälyyn, IoT:hen, big dataan tai drone-sovelluksiin.

Cargotec on yksi ohjelman keskeisistä toimijoista. Sen Kalmar- ja MacGregor -liiketoiminta-alueet ja Kalmarin Navis-liiketoiminta kytkevät yhtiön tiiviisti koko tavaravirtaketjuun. Ohjelma tarjoaakin mukaan tuleville startup-yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden saada markkinanäkemystä ja -näkyvyyttä sekä olennaista tietoa aiheesta.

"MacGregor tavoittelee älykkään merikuljetuksen johtajuutta, ja olenkin iloinen osallistumisestamme Rainmaking-ohjelmaan osana Cargotecia. Odotamme innolla työskentelyä yhdessä yhteistyötä kansainvälisten innovatiivisten startup-yritysten kanssa, jotka yhteistyön kautta voivat tukea ja nopeuttaa mahdollisuuksiamme vaikuttaa merkittävästi alusten tehokkuuden parantamiseen sekä hyötykuorman optimointiin", sanoo Dennis Mol, MacGregorin digitaalisen ja uuden liiketoiminnan johtaja.

"Rainmaking hyödyntää sitä kokemusta, joka meille on kertynyt yli 60 eri toimialoille toteutetun vastaavanlaisen ohjelman yhteydessä. Olemme innostuneita siitä, mitä vaikutuksia voimme saada aikaan, kun työskentelemme yhdessä Cargotecin, alan johtavan toimijan kanssa todellisten haasteiden parissa", sanoo Rainmaking Transportin toimitusjohtaja Nicklas Viby Fursund.

Rainmaking Trade & Transport Impact on laajuutensa ja maantieteellisen kattavuutensa puolesta ensimmäinen meri-, rahtiliikenne- ja logistiikka-aloilla toteutettava ohjelma. Alullepanija on Rainmaking Ltd, ja ohjelman suunniteltu kesto on kolme vuotta. Nyt on käynnistynyt ohjelman ensimmäinen aalto.

"Olen iloinen siitä, että olemme nyt saaneet ohjelman liikkeelle. Odotan startuppien kanssa yhteistyötä, jossa luomme parempaa arkea meille kaikille", toteaa Tero Hottinen.

Lisätietoa:
Tero Hottinen, kehittyvän digitaalisen liiketoiminnan johtaja, Cargotec, puhelin: 044 583 8253, sähköposti: tero.hottinen(at)cargotec.com

Nicklas Viby Fursund, toimitusjohtaja, Rainmaking Transport, puh. +45 60 522 450, nvf(at)rainmaking.io

Lisätietoa Trade & Transport Impact -ohjelmasta osoitteesta http://tradewithimpact.com/

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi