Lehdistötiedote

Cargotec panostaa digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen ja perustaa Tampereelle uuden osaamiskeskuksen

20.11.2018

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 20. MARRASKUUTA 2018 KLO 13.30

Cargotec investoi 32 miljoonaa euroa digitaalisten ratkaisujen kehittämisen nopeuttamiseen varmistaakseen uuden digitaalisen liiketoiminnan kasvun. Osana investointia yhtiö avaa Tampereelle uuden digitaalisten ratkaisujen kehitysyksikön (Digital Solutions Hub). Yksikkö hyödyntää metodeja, teknologioita ja dataa kehittääkseen digitaalisia ratkaisuja kaikille Cargotecin kolmelle liiketoiminta-alueelle Kalmarille, Hiabille ja MacGregorille. Uusi kehitysyksikkö on jälleen yksi konkreettinen askel Cargotecin matkalla kohti päämääräänsä - älykkään lastinkäsittelyn markkinajohtajuutta.

"Uuden yksikön myötä haluamme varmistaa digitaalisten ja datalähtöisten palveluiden tuottojen kasvun. Olen innoissani, kun otamme tämän seuraavan askeleen digitalisaatiomatkallamme", sanoo Cargotecin tietohallintojohtaja ja digitaalisen liiketoiminnan kehitysjohtaja Soili Mäkinen. "Näen tässä myös suuria asiakashyötyjä, sillä uusien palveluiden julkaisun nopeutuminen auttaa asiakkaitamme kehittämään liiketoimintaansa ja tehokkuuttaan jatkuvasti".

Sijoitus nopeuttaa Kalmarin, Hiabin ja McGregorin uusien digitaalisten ja datalähtöisten ratkaisujen ja palveluiden tuontia Cargotecin lastinkäsittelyasiakkaiden käyttöön. Uusi yksikkö toimii  läheisessä yhteistyössä Cargotecin liiketoiminta-alueiden kanssa. Tällä varmistetaan, että syntyvien ratkaisujen arvo asiakkaille on korkeaa luokkaa. Keskittyminen tavaraketjuvirtaan kokonaisuutena tehostaa lastinkäsittelyn digitalisaatiota.

Uutta digitaalisten ratkaisujen kehitysyksikköä johtaa Tommi Pettersson, joka tällä hetkellä vastaa Kalmarin ohjelmisto- ja automaatiokehityksestä. Yksikön odotetaan olevan täysin toiminnassa kesäkuun 2019 lopussa.

"Olen iloinen voidessani olla mukana käynnistämässä sekä johtaa digitaalisten ratkaisujen toteutustamme nopeuttavaa yksikköä ja olla osa Cargotecin muutosmatkaa älykkään lastinkäsittelyn tiennäyttäjäksi. Digital Solutions Hub on Cargotecin globaalin uuden digitaalisen liiketoiminnan tärkeä mahdollistaja", sanoo Tommi Pettersson.

Lisätiedot:
Soili Mäkinen, tietohallintojohtaja, digitaalisen liiketoiminnan kehitysjohtaja, Cargotec, sähköposti: soili.makinen(at)cargotec.com
Tommi Pettersson, johtaja, Ohjelmisto- ja automaatiokehitys, Kalmar, sähköposti: tommi.pettersson@kalmarglobal.com
Pia Friberg, viestintäjohtaja, Cargotec, puh. 040 097 1842, sähköposti: pia.friberg(at)cargotec.com

Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) johtavat lastin- ja kuormankäsittelyn ratkaisut lisäävät älykkyyttä tavaravirtoihin ja sujuvoittavat arkea. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor ovat alojensa edelläkävijöitä. Niiden ainutlaatuinen asema satamissa, merillä ja maanteillä takaa maailmanlaajuisten tavaravirtojen optimoinnin, ja ne luovat asiakkailleen kestävää arvoa. Cargotecin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi